5 manieren om jezelf er toe te brengen om je aan je nieuwjaarsresoluties te houden.

5 manieren om jezelf er toe te brengen om je aan je nieuwjaarsresoluties te houden. Large Image

Description

blog_voornemens

Er zijn weer een hoop nieuwjaarsresoluties gemaakt. Doelen die we in ons vooruitzicht hebben. Maar aan hoeveel van die resoluties houden we ons? Het is een ding om een voornemen te hebben om meer te sporten, minder te stressen en meer te reizen, maar een ander om hier ook tijd en ruimte in uw leven voor te maken. In ons hectische leven kunnen we deze voornemens al snel uit het oog verliezen. Gelukkig zijn er altijd nog 5 handige tips die je kunt gebruiken om je doel in 2014 te kunnen verwezenlijken.

1. Schrijf je nieuwjaarsresoluties op.

Het werkt altijd beter om je nieuwjaarsresoluties op te schrijven. Enkel praten over doelen en het verwezenlijken van wensen werkt in de meeste gevallen niet. De mooie voornemens waar we op nieuwjaarsfeestjes over gepraat hebben zijn we dikwijls binnen 2 weken weer vergeten. Door ze op te schrijven worden deze plannen concreter en staan ze zwart op wit. Het is een herinnering die je het beste op een plak kan leggen/hangen waar je dagelijks voorbij loopt. Op deze manier wordt je er vaker aan herinnerd en kunnen anderen je er ook gemakkelijker bij helpen om je doel te realiseren.

2. Deel je doel op in stappen

De nieuwjaarsresoluties zijn vaak een grote taak. Iets dat niet zomaar in een keer te verwezenlijken is maar waar we lang aan moeten werken. Zo’n doel lijkt in het begin van het jaar gemakkelijk te behalen, maar als de tijd vordert en de maanden voorbij vliegen, hebben we steeds minder tijd om onze doelen te behalen. Wees daarom niet zo streng voor jezelf. Er is namelijk een groot verschil als we kijken naar manieren waarop we doelen kunnen noteren en het effect ervan.

Stel je het volgende voor. Je hebt het afgelopen meer moeten werken, waardoor je niet altijd zin/tijd had om gezond te eten en voldoende te bewegen. Hoewel je baas hier heel tevreden mee is heeft dit jammer genoeg ervoor gezorgd dat je een paar kilootjes aangekomen bent. Met nieuwjaar verkondig je ‘ik ga afvallen’. Maar hoe formuleer je dit op zo’n manier dat je ook daadwerkelijk aan dit doel gaat werken?

A. Dit jaar ga ik 10 kilo afvallen!

B. Dit jaar ga ik elke maand een kilo afvallen!

Welke resolutie ziet er in jouw ogen het gemakkelijkste uit?

Juist antwoord B. Want het omzetten van een groot, haast onrealiseerbaar, doel in kleinere doelen zet ons ertoe om ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Het is psychologisch bewezen dat deze kleinere doelen door ons als gemakkelijker worden ervaren omdat we van mening zijn dat (haast) iedereen dit kan realiseren. 1 kilo per maand klinkt niet veel, ook al is het uiteindelijk 2 kilo meer dan keuze A. Keuze B ligt nu eenmaal beter in ons bereik en zal daarom ook eerder tot onmiddellijke actie leiden.

3. Stel een beloning op tegenover je prestaties.

Indien je na een maand een deel van je doel behaalt hebt vier dit dan. Het behalen van doelen hoort leuk te zijn. In het begin steeds kleine en bij het behalen van je einddoel een grote beloning. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om bij het behalen van je maandelijkse doel jezelf te verwennen met je favoriete diner, of een lekker glas van je favoriete drank. En bij het behalen van je uiteindelijke doel, of indien je op de helft bent, een dagje ontspanning te nemen bij een kuuroord. Het hele doel hiervan is om een stok achter de deur te hebben. Indien je weet dat er een leuke beloning op je wacht zul je sneller geneigd zijn om maandelijks er alles aan te doen om je doel te behalen.

Indien je jezelf niet helemaal vertrouwd zou je aan je man/vrouw of een vriend of familielid kunnen vragen om scheidsrechter te spelen. Je bent dan misschien wel strenger voor jezelf dan voor anderen, dit wil niet zeggen dat je dan niet vals kunt spelen. De persoon die jouw uiteindelijk begeleidt in het behalen van je doel kan er dan op letten of je maandelijkse doel ook daadwerkelijk behaald is. Zo ja dan heb je die beloning dubbel en dwars verdient, zo nee dan heb je deze maand pech en moet je extra hard je best doen om die van volgende maand te behalen.

4. Zorg voor inspiratie, binding en betekenis.

Tot nu toe hebben we vastgesteld dat we onze resoluties moeten opschrijven, we ze moeten opsplitsen in gemakkelijkere doelen, en dat we onszelf moeten belonen als we onze subdoelen behalen. Na het vast stellen van al deze elementen ben je al halverwege je doel. Nu begint echter het moeilijke deel: de uitvoering. Mensen beginnen vaak met goede moed aan hun doelen, maar vinden het lastig om ze succesvol af te ronden.

Hoe komt dit? Veel voorkomende redenen dat mensen stoppen met hun nieuwjaarsresoluties is: het hebben van een druk leven, afleidingen en gebrek aan discipline. Deze barrières hoeven echter niet jouw einde te zijn! Maak je reis inspirerend, geef er betekenis aan en zorg voor een binding met jezelf waardoor je het langer volhoudt. Een manier om dit te doen bij ons voorbeeld is om met een vriend samen te gaan sporten of om samen met een vriendin een kookcursus te volgen die u leert om snel en gezond te koken. Stap af van de slechte gewoontes in je leven door ze met andere gelijkgestemden aan te pakken. Samen sta je er sterker voor. Op deze manier leer je om je oude gewoontes te vervangen voor nieuwe, betere en gezondere gewoontes.

5. Start nu! 

Wat je ook doet of droomt je kunt het, zolang je maar begint. Dus wacht niet langer en start meteen na het lezen van dit artikel. Schrijf nog snel die resolutie op, hang hem in een lijstje op een mooie plek. Zorg voor hapklare delen en zoek iemand die je kan houden aan je resolutie. Om ervoor te zorgen dat je niet in een sleur terecht komt, kun je het beste een vriend zoeken die samen met jouw dit doel wil bereiken. Start nu en begin je reis naar een succesvol, inspirerend, gezond en plezierig Nieuw Jaar!

GL

One thought on “5 manieren om jezelf er toe te brengen om je aan je nieuwjaarsresoluties te houden.

  1. Wat betreft het stellen van doelen/besluiten; wat mij betreft is het bijna hetzelfde vergelijkbaar in de sport;
    als het besluiten duidelijk is(b.v. het stoppen met roken) dan moet je er niet over blijven praten, nadenken of anderszijds bljven theorizeren, hoe meer je dat doet hoe meer tegenbeluiten je neemt, gewoon doen/doen/doen.
    Ik ben zelf al sinds 2003 gestopt met roken/drugs/alcohol en weet bijna zeker dat dat besluit rotsvast staat!
    Ik vind het zelfs hip/cool dat ik geheelonthouder ben! waarom; ‘ER ZIT ABSOLUUT GEEN LEUGEN IN DAT BESLUIT!’ Je moet dat vergelijken met een bal die je in een basket ziet belanden terwijl je raak gooit! Je moet het zien gebeuren terwijl je het doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyrights 2019 Mens & Relatie

Kazernestraat 10 * 5928 NL Venlo
Telefoonnummer 088-0221900
KvK 12036722 * NL8059.72.833B01
http://www.mens-en-relatie.nl