Menu

Je persoonlijke uitstraling bepaalt, welke mensen zich tot jou aangetrokken voelen. Trek je de juiste mensen aan? Als degene die zich tot jou aangetrokken voelt, ook degene is, tot wie jij je aangetrokken voelt, dan zit je goed. Ethos, (jouw uitstraling), Logos (wat je vertelt) en Pathos (het gevoel wat je bij de ander oproept) heeft te maken met authenticiteit én toch jezelf zijn. Zijn deze met elkaar in balans? Dan klopt het én voelt het goed.

Je persoonlijke uitstraling bepaalt, welke mensen zich tot jou aangetrokken voelen. Trek je de juiste mensen aan? Als degene die zich tot jou aangetrokken voelt, ook degene is, tot wie jij je aangetrokken voelt, dan zit je goed. Ethos, (jouw uitstraling), Logos (wat je vertelt) en Pathos (het gevoel wat je bij de ander oproept) heeft te maken met authenticiteit én toch jezelf zijn. Zijn deze met elkaar in balans? Dan klopt het én voelt het goed. In onderstaande film licht psychologe drs. drs. Liselotte Visser dit toe.

Geloofwaardigheid

Ethos, Logos en Pathos gaat over het ‘echt’ zijn. Authentiek zijn en dat in deze bijzondere situatie; in deze uitzonderlijke situatie. Hoe kun je echt zijn en toch goed over komen? Toch bereiken wat je wil bereiken? Dit komt uit de Griekse retorica, eigenlijk zelfs uit de filosofie. Dan heb je ethos, jouw uitstraling. Dit heeft te maken met jouw geloofwaardigheid als spreker. Kleding, je manier van spreken, houding, persoonlijke verzorging. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat hoe beter je eruit ziet, hoe meer ethos je hebt. Integendeel!

Kleding aanpassen

Twintig jaar geleden was ik preffered trainer bij KLM. Dat betekent dat je trainingen geeft aan het allerlaagste personeel. De bagagejongens, de mannen die aan het vliegtuig werken, mecaniciens maar ook aan het management en de leidinggevenden. Dus op verschillende niveaus gaf ik daar training. Het was ontzettend leuk om te doen. Ik zat met een groep trainers en wij moesten training geven aan de bagagejongens. Ik dacht bij mijzelf: ik ga niet mijn mantelpakje aandoen, want dat lijken mij stoere types. Dus had ik een spijkerbroek en een coltrui aangedaan; iets wat ik normaal niet deed als ik de managers moest trainen. Dan had ik gewoon een mantelpakje aan. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Als je je kleding aanpast aan de doelgroep heb je gewoon de helft al gewonnen.

Weerstand

Wij moesten met z’n tweeën training geven aan twintig man, twintig jongens, stoere mannen! Mijn collega had een pak aangedaan en voordat hij überhaupt zijn mond open had gedaan kreeg hij toch een lading kritiek… “Jullie van ’t management!” Hij kreeg me toch een weerstand. Ik ben Amsterdammer, ik kon twintig jaar geleden ook plat Amsterdams praten. Inmiddels woon ik al té lang in Limburg en ben ik ook met een Limburger getrouwd. Maar toen, toen kon ik nog plat Amsterdams. Dus ik zei tegen die jongens: “We laten ons niks vertellen hè?” Ik zei tegen mijn collega: “Ga jij maar wat anders doen!”

En ik heb vervolgens in mijn eentje in die groep van twintig man die training gegeven. Het ging over het voorkomen van beschadigingen aan het vliegtuig; een klein krasje aan het vliegtuig kan twee miljoen euro aan schade veroorzaken. Dus het is toch wel heel belangrijk dat die bagage jongens voorzichtig zijn en elkaars gebarentaal kennen. In de ene taal betekent dit ‘hou afstand!’, bij ons betekent het ‘kom dichterbij!’. Dat soort dingen kwam op die dag aan de orde. Ik zal nooit vergeten hoe mijn geloofwaardigheid vergroot werd door mijn spijkerbroek.

Uitstraling

Ethos betekent niet dat je altijd op z’n mooist eruit ziet. Ethos betekent dat je uitstraalt wat je wil uitstralen. En zeker als we het nu over de kennismaking hebben gaat het om het volgende: Laat je zien wie je bent? Hoe je bent? Of doe je je voor zo’n partnervoorstel ineens heel anders voor? Doe je dan je mooie kleren aan? Wel verzorgd, natuurlijk! Maar ik neem aan dat je ‘normaal’ verzorgd bent, snap je wat ik bedoel? Het moet niet dat je dan ineens een pak aandoet terwijl je de rest van de leven nooit een pak draagt. Passende kleding, verzorging maar ook je houding, je uitstraling.

Balans

Logos-logica- gaat over de inhoud. Wat je zegt, waar je over praat, wat je over jezelf onthult. Welke vragen dat je stelt. We hadden het net al even over eerlijkheid. Zeggen wat je denkt zonder iemand te beledigen. Woordkeuze, dat hoort bij logos. Pathos is het gevoel dat je bij de ander oproept én dat vergeten mensen nog wel eens. En daar ging het verschil in het rollenspel over. Daar ging het mis, pathos. Het gevoel: Ik word nu ondervraagd, ik moet m’n best doen, ik ben welkom… En als Ethos, logos en pathos in balans zijn. Dan klopt het en voelt het goed. Het gaat over of het totaalplaatje klopt.